I. Fejezet - A hangszer tartása

2013. október 10. 11:06

A gitározás tanulásának egyik sarkalatos pontja a hangszer tartása. Erre vonatkozóan egyetlen kizárólagos megoldás, az emberi alkatok sokfélesége, különbözősége miatt nem kényszeríthető. A gitározás nagymestereit figyelve azonban néhány szabályszerűség mégis megfigyelhető és javasolható.

Az ujjak egymástól egyenlô távolságra helyezkednek el.
A hüvelykujj szembôl nem
látszik, a gitár nyakának hátsó oldalán a két középsô húr magasságában helyezkedik el. A hüvelykujj felsô ujjpercén és az 1. 2. 3. 4. Ujjak ujjbegyén kívül a kéz egyéb pontjai nem érintkeznek a gitár nyakával.
Az ujjak egymástól egyenlô távolságra helyezkednek el.
A hüvelykujj szembôl nem
látszik, a gitár nyakának hátsó oldalán a két középsô húr magasságában helyezkedik el. A hüvelykujj felsô ujjpercén és az 1. 2. 3. 4. Ujjak ujjbegyén kívül a kéz egyéb pontjai nem érintkeznek a gitár nyakával.
Az ujjak egymástól egyenlô távolságra helyezkednek el.
A hüvelykujj szembôl nem
látszik, a gitár nyakának hátsó oldalán a két középsô húr magasságában helyezkedik el. A hüvelykujj felsô ujjpercén és az 1. 2. 3. 4. Ujjak ujjbegyén kívül a kéz egyéb pontjai nem érintkeznek a gitár nyakával.
Az ujjak egymástól egyenlő távolságra helyezkednek el. A hüvelykujj szemből nem látszik, a gitár nyakának hátsó oldalán a két középső húr magasságában helyezkedik el. A hüvelykujj felső ujjpercén és az 1. 2. 3. 4. Ujjak ujjbegyén kívül a kéz egyéb pontjai nem érintkeznek a gitár nyakával.
 
 
(A kéztartásnak lehetnek kivételei, pl.: egyes akkordok fogásánál ill. a hangok hajlítással történő megszólaltatásakor.)
 
 
A hangok lefogásánál ügyeljünk arra, hogy az ujjunk a két éríntő közötti távolság felső harmadában fogja le a húrt. Az első képen az alsó harmadban megfogott hang csörgő hangot eredményez. A második képen az érintőn megfogott hang zörög és nem szól. A harmadik képen láthatjuk a jól megfogott hangot.
 
A test tartására vonatkozóan csak jó tanács, hogy a gerincünket lehetőleg tartsuk egyenesen. Hosszabb gyakorláshoz válasszunk olyan ülőalkalmatosságot mely közvetlenül a derék fölött támasztja meg a hátunkat.
 
 
A kar tartása kissé bonyolultabb eset, ugyanis az ujjakat mozgató izmok mozgása nagyban függ a könyök és a csukló helyzetétől. (A könyök sohasem támaszkodik, pl.: a combra. A kézfej az alkar meghosszabbított vonalában helyezkedik el úgy, hogy a csukló nem törik meg egyik irányban sem.)
 
A pengető tartása szintén szabadon választott, a leírtakat csak javasolni tudom, és nem előírni! A pengetőt a jobb (vagy bal) kéz hüvelyk és mutatóujja között tartjuk oly módon, hogy az a húrra épp merőlegesen áll. A pengető éle a húrokkal párhuzamos vagy csak igen kis szögben tér el a párhuzamostól pengetés közben. A jobb kéz másik három ujja (vagy kettő, vagy egy) a gitár testén támaszkodik. (Kivételt jelent, pl.: az akkord kíséret, mert ilyenkor a teljes kézfej szabadon mozog a húrok fölött.) A pengetés ebben az esetben következetesen le-föl irányú, ezért váltott pengetésnek nevezzük. Az ettől eltérő pengetéseket az adott részeknél külön tárgyaljuk
 
(A könyök sohasem támaszkodik, pl.: a combra. A kézfej az alkar meghosszabbított vonalában helyezkedik el úgy, hogy a csukló nem törik meg egyik irányban sem.)
 

Instrument Reklám ©2017 | Tel: +36309665142 • Cím: 1148 Budapest, Miskolci u. 9. Fsz/1.