2013. október 1. 08:44
Effect = eredmény, hatály, hatás, kihatás, következmény, értelem, összhatás. Effektus = hanghatás
Mielőtt rátérnénk fő témánk valódi tárgyalására, szeretnénk néhány gondolatunkat megosztani magáról a gitárhangról, mely igen fontos kiindulási pontot jelent az effektek működésének, viselkedésének megértéséhez.
Természetes gitárhangokkal akkor találkozhatunk, ha akusztikus hangszert veszünk a kezünkbe és megpengetjük azt. Ekkor a húrok megrezegtetik a levegőt, a doboz felerősíti a hangokat, és a fülünk felfogja ezeket. Minden egyéb megoldás mesterségesnek tekinthető, így felfogható hanghatás keltésének, vagyis effektuskészítésnek. Ilyen értelemben az elektromos gitárok erősített hangja már önmagában is egy mesterséges hanghatás, következésképpen nyugodtan nevezhetjük effektnek. Megszólalásuk számos mesterségesen előre kalibrált összetevőtől függ, mint például a hangszedők, az elektronikák és az erősítőberendezések milyensége, hiszen ezek akár egyenként is képesek az akusztikus hangot alapjaiban megváltoztatni. Persze nehogy azt higgyük, hogy csak a modern elektronikák korában vált elfogadottá a hangok effektezése, gondoljunk csak arra, hogy az akusztikus hangszerek mennyire másként szólalnak meg a szabad ég alatt, mint mondjuk egy szobában, vagy egy nagy teremben, esetleg koncertteremben. Ezeknek a természetes akusztikai hatásoknak a tudatos felhasználása jelentette az első effektezett hangok megjelenését.
Az akusztikus gitárok történetében mindig is egyetlen cél lebegett a készítők szeme előtt, mégpedig a minél nagyobb hangerő elérése, mivel sem a nylon, sem a fémhúros akusztikus gitárok nem voltak alkalmasak a nagyzenekari hangzásokba való beilleszkedésre. Hangjuk elveszett a számos egyéb hangszer mellett, így elsősorban szólóhangszerként, magányosan használták őket, esetleg ének kíséretére. Ez a tény évszázadokig meghatározta a gitár sorsát, ezáltal nem számítottak a favorit hangszerek sorába, szinte alig fejlődtek az alkalmazott játéktechnikák, kis túlzással konzerválódott a hangszer. Persze voltak érdekes kísérletek a gitár hangjának megreformálására, mint például a rezonátoros gitárok, ahol a hangnyílásba egy fémkúpot helyeztek el, mely tölcsérszerűen vezette és hangosította a hangot. Tulajdonképpen mind a mai napig használják ezeket a hangszereket bizonyos zenei műfajokban (blues, country). Ráadásul a rezonátoros gitár remek – a slide gyűrűvel együtt talán az egyetlen klasszikusnak nevezhető – példa a manuálisan előállított, akusztikus effektre is.
A gitárhang igazi forradalmát az elektromosság elterjedt alkalmazásától – pontosabban az elektromos gitár és basszusgitár megjelenésétől – számíthatjuk, hiszen a mágneses hangszedő és az erősítő volt az a két eszköz melynek segítségével a gitár végre elég hangos lett ahhoz, hogy beilleszkedhessen egy zenekarba. Valójában még ettől is hangosabb lett. Ugyanis beilleszkedett, majd gyorsan ki is vált, hogy teljesen új műfajok egész sorát, és egy vadonatúj iparágat, gondolkodást, életformát hozzon létre... a könnyűzene mondhatni teljes világát, ennek minden nagyszerű és keserves velejárójával együtt.
A hangszerek történetében az elektromos gitár elhanyagolhatónak mondható, körülbelül 75 évnyi történelemmel dicsekedhet mindössze, mégis a gitár szempontjából ez a pár évtized – ennek is leginkább az utolsó huszonöt éve – több változást, fejlődést hozott, a hangzás és az alkalmazott játéktechnikák, valamint a hangszerépítés szempontjából, mint az előző háromszáz év összesen. Kijelenthetjük, hogy a technika fejlődésével ledőlt egy több évszázados fal, mely utat engedett a mai világ talán leginspirálóbb, az önkifejezés megvalósítására legalkalmasabb és éppen ezért – az elektronikus billentyűs hangszerek mellett – a legnépszerűbb hangszer számára.
A gitár felépítéséből fakadóan kiválóan alkalmas mind a harmonikus (zenei kíséretek, harmonizálás), mind a melodikus (dallamalkotó, szólisztikus) játék megvalósítására. Ezt a két funkciót csak nagyon kevés hangszer képes egyszerre a kezünkbe adni. Hiánytalanul pedig tulajdonképpen egyik sem. Harmonikus szempontból például a billentyűs hangszerek állnak az élen, mivel ezeken a hangszereken szólaltathatjuk meg egy időben
a legtöbb hangot egyszerre. Melodikus szempontból a különböző vonós és fúvós hangszerek és a gitár, mivel olyan játéktechnikai elemekkel rendelkeznek, melyek minden más hangszertől változatosabban képesek közvetlen érzelmeket továbbítani a hallgató felé (vibrato, hajlított hangok, stb). A gitár akkor emelkedik ki a sorból, ha mindkét szempontot egyszerre vizsgáljuk.
Harmonikus szempontból ugyan nem veheti fel a versenyt a billentyűs hangszerekkel, de éppen az effektek megjelenésének köszönhetően teljesen egyedi, más hangszerrel nem helyettesíthető kíséret funkciókat lát el, (funky, country, rock, stb.) illetve a klasszikus kíséretben, harmonizálásban is kielégítő lehetőségeket nyújt, messze a többi szólisztikus hangszer felé emelkedve.
Melodikus szempontból a gitár igazán páratlan hangszer, hiszen a játéktechnikák és a legkülönfélébb hangképzések kimeríthetetlen tárháza, (tremoló kar, tapping, legato, különböző felharmonikus hangmegszólaltatási technikák, fingerpicking) melyeket még oldalakon keresztül sorolhatnánk. Ennek valódi sokaságát mi sem bizonyítja jobban mint az, hogy a gitárjáték leírásához – a hangszerek közül egyedülálló módon – teljesen új, könnyebben érthető írásmódot kellett bevezetni, mivel a hagyományos kotta, már képtelen volt kifejezni a közel duplájára növekedett információmennyiséget. Még ezen is túlmutat azonban a megszólalások módjának sokasága, a megszámlálhatatlan különböző digitális és elektronikai csoda.
Itt kanyarodhatunk vissza a gitár (ide soroljuk a basszusgitárt is, hiszen az elv ugyanaz) megszólalásához, mely szintén páratlan elven működik.
A modern zenei világ két legnépszerűbb hangszercsaládja, a különféle gitárok családja és a különféle billentyűs hangszerek családja. Ma már a két család közötti alapvető különbség feltétlenül az, hogy míg a billentyűs hangszerek szinte kivétel nélkül a teljesen digitális technika alkalmazása felé tolódtak el, addig a gitár megmaradt egy analóg, akusztikusan is használható hangszernek, mely a fa nyak és test, valamint a nylon, vagy fémhúrok által létrehozott hangzás kombinációjára épül. Épp ezért a különböző effektek használatával csak elegyítjük az analóg technikát a digitális vívmányokkal, vagyis a megszólalás szolgálatába állítjuk, ez egyben azt is jelenti, hogy a megszólaló hang legfontosabb része mindig a hangszer és az azt kezelő zenész marad. Ahogy az öreg zenészek tanították „a sound a kezemben van, a többi csak hab a tortán”.
Vagyis azt soha nem szabad elfelejteni, hogy attól nem leszek jobb, ha megveszem a legdrágább cuccokat. A legfontosabb mindig a hangszeres tudás, a fantázia, az Isten adta tehetség és az alkotás, a teremtőképesség ereje, az effektek pedig eszközök az önkifejezés szebb, illőbb megvalósításához.