2013. október 1. 08:37
Ezek az effektek a jel pillanatnyi hangerejének módosítását végzik. Az egyes effekteket az különbözteti meg egymástól, hogy ez a pillanatnyi hangerő mennyire, milyen gyorsan és milyen módon változik. — Volume Pedal (Hangerő pedál) — Kompresszor — Limiter — Tremolo/Auto tremolo — Panning/ping-pong — Expander — Noise gate
Ez a pedál a hangerőt szabályozza. Egyes hangerőpedáloknál beállíthatjuk a minimum hangerő szintet, így ha teljesen hátrahúzzuk a pedált, akkor is szólni fog a gitár.
Ha a pedált több, elektronikus kapcsolást tartalmazó effekt után használjuk (vagy az erősítőnk send/return effekt loopjába kötve), akkor érdemes egy közepes impedanciájú pedált választani (mondjuk 50Kohm), ha viszont rögtön a gitár után, akkor nagy impedanciájú pedált válasszunk (legalább 500Kohm).
A pedál bekötésének sorrendje azért nem mindegy, mert más bemeneti jelszintű hangerő pedálra van szükségünk, ha közvetlenül a gitár után kötjük a Volume pedált, illetve ha az effekt sorban hátrébb helyezzük el azt. Közvetlenül a gitár után Hi-Z (azaz magasabb impedanciájú) bemenettel rendelkező hangerő pedált használjunk (pl. BOSS FV-500H), az effekt sorban hátrébb helyezve viszont normál, lineáris bemeneti impedanciájú (pl. BOSS FV-500L) pedál a megfelelő.
A kompresszort leginkább felvételek készítésénél használják a jelszint szabályozására, melynek lényege, hogy a hangos részeket lehalkítja, a halk részeket pedig felerősíti. Egy énekfelvételnél például nélkülözhetetlen, hogy az énekes hangja mindig tisztán kivehető legyen a keverés után, akár finoman, akár erőből énekel egy adott dalon belül.
Gitárosok elsősorban a tiszta hang kitartására használják, amit úgy kell elképzelni, hogy a megszólaló hangot „elkapja” a kompresszor, majd a gitárhang lecsengése közben automatikusan emeli a jelszintet, ezáltal nem hagyja lecsengeni a hangot (ami persze egy idő után mindenképp lecseng, csak hosszabban szól, mint normál esetben). Az egyetlen dolog, amire nagyon oda kell figyelnünk a kompresszor alkalmazásakor, hogy ne öljük meg vele a gitárhang természetes indulását (attackjét). Ezt az Attack paraméterrel tudjuk beállítani (lásd lent).
— Sensitivity (érzékenység), vagy Threshold (küszöbérték): azt a jelszintet állíthatjuk be vele, amely felett a hangerő vágásra kerül, és amely alatt a hangerő kiemelésre kerül.
— Attack (felfutás): ez szabályozza, hogy a kompresszor milyen gyorsan reagáljon a hangerő növekedésekre.
— Decay (lecsengés), vagy Sustain (kitartás): ez állítja, hogy a kompresszor milyen lassan reagáljon a csökkenő hangerőre.
— Tone (hangszín): Ezzel kompenzálhatjuk a kompresszálás során általában előforduló magas hang veszteséget.
— Volume (hangerő), vagy Level (szint): Ezzel állíthatjuk be a kompresszor hangerejét, hogy igazítsuk azt a kompresszor kikapcsolt állapotában érvényes hangerőhöz.
Ezek a készülékek a maximum hangerő limitálására (korlátozására) szolgálnak. Abszolút nincsen semmiféle hatásuk a beállított küszöbérték alatti jelre nézve, azonban a küszöbértéket meghaladó szintű jeleket egy fix értéken tartják. Tehát a limiter működése nagyon hasonló a kompresszoréhoz, mivel ez sem engedi meg a túl nagy hangerő értékeket, azonban az alacsony hangerő értékeket a limiter
a kompresszorral szemben nem emeli ki, ezekre nincs hatással.
PA rendszereknél általánosan elterjedt a limiter használata, ezzel gátolják meg ugyanis a végfokok és/vagy hangszórók túlhajtását. Basszuserősítőkben is rendszerint megtalálható, ezért is kell mindig „túlméretezni” egy basszusalapot. Gitárosok is használhatják, főleg a tranzisztoros rendszerekben lehet limiterrel szimulálni a csöves cuccok dinamikáját (persze teljesen „olyan” soha nem lesz). Ez multi-effektekben is általában remekül működik, ilyenkor a modellezett előfok után kell elhelyezni az effektláncban a limitert.
A limiterekre jellemző szabályzók:
— Threshold (küszöbérték) – ezzel állíthatjuk be, hogy milyen hangerő szint felett korlátozza az effekt a hangerőt.
— Level (szint) – a végső kimeneti jelszintet állítja.
Ez az effekt pontosan olyan hatást kelt, mintha tekergetnénk a hangerő potméteret a gitáron, ugyanis a gitár hangerejének moduláltatásával foglalkozik. Zengetővel, vagy nagyon rövid visszacsatolási időre állított visszhanggal együtt használva, a híres Surf gitárhangzást érhetjük el (lásd: Shadows zenekar). Egyébként ez az az effekt, amely bizonyos Fender erősítőkön tévesen a Vibrato feliratú szabályzó alatt csalható elő. Ezt a történetet majd a vibrátó effektnél leírjuk.
A különféle effektek különféle hullámformákat használnak a hangerő szint modulálására. Az eredeti tremolók leginkább szinusz hullámot alkalmaztak, amely szép, lágy hatást eredményezett. Egyéb lehetőségek még a fűrészfog hullámforma alkalmazása, amely pulzáló jellegű hangzást ad, vagy a négyszögjel hullámforma moduláltatása, ami rendkívül gyorsan kapcsolja ki és be a hangot (ebből alakították ki később a Slicer effektet).
A tremolókra jellemző szabályzók:
— Speed (vagy Rate) a hangerőváltozás sebességének, a Depth pedig a mértékének változtatására szolgál. Főleg multi-effektekben állítható az effektus hullámformája is (Waveform vagy Mode).
A Panning tulajdonképpen két tremoló effekt együtt, az egyik a bal, a másik a jobb oldalra. Ez a két tremoló úgy van összekapcsolva, hogy amikor az egyik oldalon fent van a hangerő, addig a másik oldalon lent és fordítva.
Amikor sztereó rendszerbe kötjük az effektet, akkor a hang mozogni fog felváltva a bal és a jobb oldal között.
Jellemző szabályzók:
— Speed és Depth — Ahol a speed a két oldal közti mozgás sebességét, a depth pedig a mozgás mértékét állítja.
Viselkedése pontosan a kompresszor ellentéte, vagyis úgy növeli egy jel dinamika tartományát, hogy a halk részeket halkítja a hangos részeket pedig érintetlenül hagyja.
Amikor az expander kikapcsolt állapotban van, akkor Gain (tulajdonképp az erôsítés mértéke) értéke 1
– a kimeneti jelszint azonos a bemeneti jelszinttel (lásd az alábbi ábrán a 45 fokban haladó egyenes). Amint ennek az egyenesnek változik a meredeksége az azt jelenti, hogy megváltozott az erôsítés.
Az expander, egy megadott küszöbérték (Threshold) alatt dolgozik. Tehát csak akkor fejti ki hatását, amikor a bejövő jelszint a megadott küszöbérték alá esik. Amíg a bejövő jel a küszöbérték fölött van semmi nem történik, amint a küszöbérték alá kerül megindul a hangerô csökkentése, így növelve, kiterjesztve ezzel a dinamika tartományt.
A dinamika tartomány kiterjesztésének mértékét egy arányszámmal adjuk meg pl.: 2:1 (ilyenkor, ha a bementi jel a küszöbérték alá esik, akkor egy 3dB-s bementi jelszint esetén 6dB-s jelszint csökkentés történik meg az effekt kimentén.
Éppúgy, mint a kompresszor, az expander is rendelkezik egy Attack (felfutási) idő és a Release (elengedési) idő paraméterrel. Az Attack Time az az idő, amely eltelik a bementi jelszint küszöbérték fölé kerülésétől számítva addig, míg a jelszint el nem éri
a normál 1-es értéket (45 fokos egyenes a fenti ábrán). A Release Time pedig a bementi jelszint küszöbérték alá esésétől a Gain csökkentés kívánt szintre történő eléréséig eltelt idő. Lásd lenti ábra.
A zajzárat az effektezés során zajossá vált gitárhang zaj-csökkentésére használjuk. A zajzár, vagy zajszűrő általában akkor működik, amikor nem játszunk a hangszeren, így nem „nyúl bele” a természetes gitárhangba. A Gainnel (nagy jelet szolgáltató) rendelkező effektek, mint a torzítók, vagy a kompresszor, általában nagyon zajosak. Így, amikor zajzárat használunk, a zajt keltő effekt után kell alkalmaznunk.
A zajzárak úgy működnek, hogy érzékelik a jelszintet, majd amikor gitárjátékunk abbamarad és lecseng, akkor lassan lehalkítja a hangerőt. Ez megakadályozza, hogy a hang természetes lecsengése levágásra kerüljön a zajzár által. Alapvető követelmény az ilyen effekteknél, hogy minél gyorsabban reagáljanak a következő megszólaló hangra a csendes stádium után (azaz, nehogy lecsípjék az induló hang elejét). Éppen ezért általában rendelkezésünkre áll egy paraméter, mellyel beállíthatjuk, hogy milyen gyors legyen ez
a bekapcsolási idő.
A nagyon zajos effekteknél rendkívül nehéz dolga van a zajzárnak, mivel a zaj és a jel maga nagyon nehezen válik elkülöníthetővé (nem tudja eldönteni a zajzár, hogy melyik a zaj és melyik a gitárjel, vagyis, hogy mikor húzhatja le a hangerőt és mikor nem). Éppen ezért a komolyabb multi-effektekben található zajzáraknál a jelszint detektor (ez érzékeli a bejövő jelet) általában külön bemenettel rendelkezik, melyet közvetlenül az effekt lánc elejéről hajtunk meg, ami ugye még nem zajos.
A kifinomultabb zajzáraknál további zajcsökkentési technikák is előfordulhatnak, például külön kezelhetik a jel basszus és magas hang összetevőit, vagy minimum hangerő és hangszínszabályzási lehetőséget is kínálnak.
A zajzárakra jellemző paraméterek:
— Threshold (küszöbérték) – ezzel állíthatjuk be, hogy milyen jelszint alatt húzza le a hangerőt a zajzár.
— Decay (lecsengés) – ezzel határozzuk meg, hogy mennyi idő alatt érje el a hangerő a minimum értéket.