2013. október 1. 08:36
Talán a legfontosabb és legelterjedtebb gitár effekt. Már nagyon régóta alkalmazzák. Eleinte a csöves erősítők túlhajtásával érték el a torzítást (persze ma is sokan ezt a módszert használják). Ez rendkívül természetes hangzást ad, hátránya viszont az, hogy csak viszonylag nagy hangerőn érhető el az igazán zsíros, kerek túlvezérelt hangzás. Öreg zenészek mondják, hogy a csöves gitárcucc akkor szól jól, ha szenved. Nagy igazság!
Manapság temérdek készülék áll rendelkezésünkre, a torz gitárhang eléréséhez, ez az az effekt, melyből a legnagyobb választék található meg a piacon. Az eredeti, klasszikus pedálok természetes overdrive hangzása még napjainkban is rendkívül népszerű. Viszont manapság már minden műfajhoz találhatunk megfelelő torzítót: heavy rock, metal, grunge, blues, nu-metal, stb.
A lágy overdrive és distortion effektek zöme a 60-as évek Fuzz-áramköréből származtathatók. A Fuzz általános fogalma alatt piacra hozott effekteknél temérdekféle módszert alkalmaztak a gitárhang módosítására. A legnépszerűbb talán a Hendrix által használt Fuzz Face lett, míg a leghasznavehetetlenebb valószínűleg a Schmidt-trigger vezérlésű Fuzz volt, amely csak monofonikusan (azaz egy hangokra) működött, egy
a szintikre jellemző négyszögjel hullámformát kreálva.
A magyar nyelvben egy szót használunk az overdrive-distortion angol kifejezésekre és ez, a torzító. Azonban nem véletlen, hogy az angolban megkülönböztetnek overdrive-ot és distortion-t. A kettő ugyanis nem ugyanaz.
A torzításra az angol terminológia leginkább
a Clipping=vágás (néha mi is mondjuk, hogy „klippel” a jel) kifejezést használja (a jel tetejét vágjuk le, vagy módosítjuk).
A Soft Clipping jellemző az overdrive-okra. Itt a túlvezérlési pont (Clipping Point) fölött a Gain egy kicsit redukálva van. Ezzel szemben a Hard Clipping, vagyis a distortion esetén a Clipping Point fölött a jel egy fix értéken áll. (Lásd az elôzô ábrát.) A distortion-nel keményebb hangzást érhetünk el, míg az overdrive jóval természetesebb hangzást biztosít.
A torzítóknál leggyakrabban alkalmazott szabályzók:
— Gain (vagy Drive): a torzítás mértékét állítja
— Tone (hangszínszabályzó): a Clipping folyamata közben dúsuló magas tartományt kezelhetjük vele ízlés szerint
— Volume (vagy Level): A torzított hang és a natúr hang arányát állítja. Nagy jelentősége van a Boostolás során is (lásd lent).
— Főleg distortion pedáloknál gyakori a további hangszínszabályzás lehetősége a basszus a közép és a magas tartományra. (A BOSS MT-2 (Metal Zone) esetén parametrikus közép EQ is rendelkezésünkre áll)
— Ibanez Tube Screamer TS-9: nagyon természetes hanggal rendelkezik, melyet úgy ér el, hogy nem enged túlzottan nagyfokú torzítást és egy rendkívül fokozatos magas-vágást alkalmaz.
— Boss OD-1, később OD-2 (ez a hangszín-szabályozós változat) – Legendás overdrive, meleg, természetes hangzással.
(vagyis „búsztolás” — nem összekeverendő a lerobbant turnébusz beindítására alkalmazott „busztolással”.) Szóló kiemelésnél alkalmazzuk. Többféle megoldás létezik erre. Ezek közül az egyik, amikor kompresszorral búsztolunk, máskor egy természetes hangú overdrive-ot kötünk
a distortion pedálunk elé. Ilyenkor a distortion-t használjuk riffelésre, majd a szóló előtt bekapcsoljuk az overdrive pedált is. Az overdrive-on a Gain-t kicsire állítjuk, a Level (vagy Volume) paramétert pedig jó nagyra. Így az overdrive bekapcsolásával tulajdonképpen a gain-t emelünk, ráadásul a hang lecsengése is hosszabb lesz.
Búsztolhatunk még EQ pedállal is, ahol érdemes a kívánt középfrekvenciát egy kicsit kiemelni, no meg a Level-t viszonylag nagyra állítani. Ez tulajdonképpen a Midboost, mellyel számos gitárban találkozhatunk, mint beépített funkció (rendkívül hasznos). A Fender gitárok közül jónéhány signature modellbe beépítették ezt a szolgáltatást (Jeff Beck, Richie Sambora, vagy Eric Clapton). Alapvetően kétféle beépített változat létezik. Az egyik egy kapcsoló formájában, melynek be, vagy kikapcsolásával az előre beállított középfrekvencia és jelszintemelés azonnal megtörténik. Míg a másik egy kicsit bonyolultabb és legalább egy kapcsoló és egy potméter szükséges hozzá. Ez ugyanis úgy működik, hogy a potméterrel szabályozni tudjuk azt a frekvenciát, ahol az emelést kívánjuk végrehajtani. Ebben az esetben szükségeltetik egy aktív elektronika is, hiszen ezt a módosítást már passzív elektronikai megoldásokkal nem tudjuk elérni. Ugyanezt a technológiát építették effektként a Peavey TubeFex nevű berendezésébe, ahol Coil Tap a neve.
A torzítók használatakor igen gyakori hiba, hogy a kiegyenlítettebb, nagyobb lecsengésű hang érdekében a torzítás mértékét állítják egyre magasabbra. Ezzel valóban el lehet érni, hogy a hang nyúlósabbá, a játékérzet pedig lényegesen könnyebbé váljon. Csakhogy ekkor a hang rengeteget veszít az energiájából, mivel ilyenkor a torzítók – működésükből fakadóan – egyre nagyobb részt vágnak le a hanghullám felső és alsó széléből. Ez oda vezet, hogy a hang egyre dinamikátlanabbá válik, s egyre nagyobb hangerőre van szükség ahhoz, hogy a jelenléte fenntartható legyen egy zenekari hangzásban. Ezzel együtt természetesen egyre kezelhetetlenebbé is válik, mivel a hangok elveszítik konkrétságukat, hiszen az egyre nagyobb torzítás összemossa őket és megjelennek a nemkívánatos gerjedések is. Bár a gitárhangzás egyéni szubjektív ízlés dolga, mégis felmerülhet a kérdés: ki szeret egy elektromos „szúnyogon” játszani? Ezért célszerű a torzítás mértékét mindig a lehető – és az egyén számára is elfogadható – legalacsonyabb értékre állítani, és a hangkitartás, szólókiemelés érdekében búsztolni, vagy kompresszort használni.